Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til vækstaktier. Artiklen vil bl.a. se nærmere på, hvad der karakteriserer vækstaktier.
Vækstaktier
Vækstaktier er en kategori af aktier. En vækstaktie, er en aktie, hvor du, som navnet antyder, køber dig ind i en virksomhed, hvor der er gode vækstmuligheder i fremtiden.
Filosofien bag investering i vækstaktier blev første gang beskrevet i investeringsklassikeren Common Stocks and Uncommon Profits and Other Writings af Philip Fisher. Den første version af Common Stocks and Uncommon Profits and Other Writings, der bare hed Common Stocks and Uncommon Profits, blev udgivet i 1960.
Hvad karakteriserer vækstaktier?
Philip Fisher giver 15 ting, der skal være opfyldt for at en aktie kan klassificeres som en ægte vækstaktie. Disse 15 ting er:
- Markedet for virksomhedens produkt eller service skal have være tilpas stort, så virksomheden kan vækste både indtjening og omsætning.
- Virksomheden skal have en produktionsfordel, der gør virksomhedens til den producent eller udbyder med laveste produktionsomkostninger.
- Virksomheden skal have en stærk marketingsafdeling.
- Virksomheden skal have en stærk udviklingsafdeling og bruge mange penge relativ til sin størrelse på udvikling.
- Virksomheden skal have en effektiv kontrol med udgifter og konsekvent vælge projekter med højt afkast på den investerede kapital.
- Virksomheden skal have en stærk finansiel position gerne med en god mængde kontanter, så virksomheden undgår kapitaludvidelser.
- Ledelsen skal have fokus på udvikling, der får virksomheden til at gro.
- Virksomheden skal have fokus på at skabe et godt ledelsesteam og anspore til teamwork.
- Der skal være dybde i ledelsen forstået på den måde, at hele virksomheden ikke må falde fra hinanden, hvis en enkelt topleder siger op.
- Ledelsen skal have et godt forhold til den menige arbejder og ikke have problemer med fagforeninger e.l.
- Ledelsen skal fokusere på det lange løb. Også selvom det koster på den korte bane.
- Ledelsen skal have et godt forhold til investorer og være villige til at snakke frit om deres problemer
- Ledelsen skal have integritet på et højt niveau. Aflønning skal være på et passende niveau
- Virksomheden skal have bedre-end-gennemsnit profitabilitet gerne målt på flere års profitmarginer.
- Virksomheden skal have mulighed for at holde sine høje profitmarginer i en lang årrække gennem konkurrencefordele e.l.
Vækstaktier kontra valueaktier
Vækstaktier og valueaktier står i kontrast til hinanden. At investere i vækstaktier handler om at finde høj kvalitet og gode fremtidsmuligheder, mens investering i valueaktier handler om at finde virksomheder, der kan købes til en pæn discountpris. Diskussionen om vækstaktier kontra valueaktier kan altså i stor grad koges ned til kvalitet kontra pris.
Hvis man anvender investeringsfilosofierne succesfyldt, kan man tjene mange penge med begge typer investeringsfilosofi. Et faktum som Ken Fisher har bevist med vækstaktier og Warren Buffett har bevist med valueaktier.