Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til en elasticitet. Artiklen vil bl.a. komme ind på begrebets betydning i investeringsanalyser.
Elasticitet
Elasticitet er et økonomisk begreb, der beskriver ændringen i en vares/tjenestes efterspørgsel som følge af ændring i varens/tjenestens pris. I tilfælde af prisstigninger på en vare med høj elasticitet, vil efterspørgslen falde procentvist mere end prisstigningen i procent og omvendt ved prisfald. I tilfælde af prisstigninger på en vare med lav elasticitet, vil efterspørgslen falde procentvist mindre end prisstigningen i procent og omvendt ved prisfald.
Blandt varer med høj elasticitet kan nævnes varer med tætte substituter som fx discount varer. Hvis prisen stiger på en type af discount pasta, vil folk substituere over mod en anden type af discount pasta. Blandt varer med lav elasticitet kan nævnes livsnødvendige produkter såsom medicin mod livstruende sygdomme eller produkter med et afhængighedsaspekt såsom cigaretter. Hvis prisen stiger på alle tobaksvarer, vil cigaretforbrugeren ikke have mulighed for at substituere over mod et andet tobaksprodukt og må derfor leve med den højere pris eller stoppe med at ryge. De fleste vil typisk vælge at betale den højere pris. Det er vigtigt at bemærke at elasticiteten for en given vare eller tjeneste bl.a. kan variere afhængigt af tidspunktet på døgnet, forskellige forbrugergrupper (fx unge kontra ældre eller rige kontra fattige) og geografisk placering.
Betydning for analyse
Hvorvidt en virksomhed producerer produkter/tjenester med høj eller lav elasticitet vil være vigtigt at belyse i en investeringsanalyse. Det vil nemlig have stor betydning for, hvordan virksomheden skal prissætte sine varer/tjenester. Hvis du analyserer et produkts eller tjenestes elasticitet, vil du typisk få en langt bedre idé om, hvorfor en virksomhed agerer som den gør og prissætter sine varer/tjenester på den måde de gør.