Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til same store sales. Artiklen vil bl.a. komme ind på dets anvendelse i investeringsanalyse.
Same store sales
Same store sales (typisk forkortet “SSS”) er en industrispecifik vækstberegning, der primært benyttes i analysen af retailvirksomheder. Det viser udviklingen i omsætningen i virksomhedens butikker, der har været åbent i minimum et år. Nøgletallet ses ofte brugt i analyser af retailvirksomheder, men det er ikke opgjort på finanssider såsom Yahoo Finance. Nøgletallet vil til tider være opgjort i retailvirksomheders årsrapporter. Er det ikke, må du selv beregne nøgletallet.
Anvendelse i investeringsanalyse
Same store sales vil typisk indgå i analysen af væksten i retailvirksomheder. For investoren, vil det være vigtigt at vide om væksten udelukkende stammer fra nye butikker eller om ledelsen også formår at forbedre de eksisterende butikkers salg. For vækstinvestoren vil forøget salg gennem både nye butikker og højere SSS, være at foretrække.