Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til den såkaldte “scuttlebutt”-metode. Artiklen vil komme ind på, hvordan den kan benyttes i praksis.
“Scuttlebutt”-metoden
“Scuttlebutt”-metoden er en metode udviklet af Philip Fisher, der i dag anvendes af hans søn Kenneth Fisher mod stor succes. Metoden bruges til aktieanalyse. Metoden blev først offentliggjort i hans investeringsbestseller “Common Stocks and Uncommon Profits”.
Metoden går ud på, at når du ønsker indsigt i en virksomhed eller svar på specifikke spørgsmål, skal du snakke med virksomhedens leverandører, kunder, konkurrenter, industrieksperter, ledelsen eller virksomhedens investorafdeling. På denne måde får du et unikt indblik i virksomheden og industrien, som du ikke kan få ved alene at læse regnskaber.
Anvendelsen af “scuttlebutt”-metoden i praksis
Anvendelsen af metoden i praksis er lige til. Du kan finde frem til de relevante personer via Google og sende dem en email omkring dine spørgsmål. Mange personer er overraskende hjælpsomme, så længe man henvender sig på en fornuftig måde. Du skal være opmærksom på, at som privat investor er det sjældent, at du kan få adgang til at snakke direkte med ledelsen. Investorafdelingenerne i virksomheden og dens konkurrenter kan dog hjælpe dig med at besvare mange spørgsmål.
Før du anvender metoden i praksis, er det vigtigt, at du har lavet dit hjemmearbejde omkring virksomheden. Hvis du finder frem til en person med forstand på virksomheden/industrien, har du ikke lyst til at stå i en situation, hvor du virker komplet uvidende.