Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til price setters og price takers. Artiklen vil komme ind på, hvordan det fastlås hvilken kategori en virksomhed tilhører.
Price setter eller price taker
Virksomheder kan opdeles i to kategorier – price setters og price takers – på baggrund af deres prisindflydelse. Hvis en virksomhed er en price setter, har den stor prisindflydelse og kan sælge sine produkter/tjenester til en pris, som virksomheden selv har sat. En price taker har en lav prisindflydelse og må sælge sine produkter/tjenester til den pris markedet har sat.
Det er vigtigt at forstå, hvilken kategori en virksomhed tilhører, da det har stor indflydelse på en virksomheds profitabilitet og strategi.
Metoder til at fastlå prisindflydelse
Der er flere metoder til at fastslå en virksomheds grad af prisindflydelse.
Den første metode er ved at foretage en industrianalyse. Hvis virksomheden befinder sig i en industri med fuld konkurrence, kan du umiddelbart konkludere at virksomheden må være en price taker. Befinder virksomheden sig i en industri, hvor der er begrænset konkurrence, vil virksomheden typisk have en højere grad af prisindflydelse.
Den anden metode er at kigge på virksomhedens marginer og kapitalforrentning. Hvis virksomheden over en længere periode præsterer højere end gennemsnitlige marginer og kapitalforrentning, kan det være et tegn på at virksomheden har prisindflydelse. Det kan dog også være tegn på en price taker, der opererer langt mere efficient end dens konkurrenter.
Begge metoder bør bruges i kombination for at få et godt indtryk af virksomhedens prisindflydelse.