Formålet med denne artikel er at give en introduktion til, hvordan en Dividend Discount Model (DDM) model fungerer. Artiklen vil se nærmere på forskellige typer af Dividend Discount Models og forsøge at valuere The Coca-Cola Company ved brug af en one-stage Dividend Discount Models.
Dividend Discount Model (DDM)
En Dividend Discount Model, eller bare en DDM, er en kategori af valueringsmodeller, der anvendes til at valuere aktier. Modellerne bygger alle på teorien om, at en akties værdi er lig alle fremtidige udbyttebetalinger diskonteret ved et passende afkastkrav. Denne type modeller er et af hovedemnerne i bogen Investment Valuation, der på det kraftigste kan anbefales til folk, der er interesseret i valuering af aktier.
En Dividend Discount Model anvendes hovedsageligt til valuering af udbytteaktier og kan modificeres til at tage højde for perioder med høj vækst m.m. En af ulemperne ved en DDM er, at den ikke kan anvendes til valuering af aktier, hvor der ikke betales udbytte. Her skal du i stedet kigge på en DCF-model.
Elementer af en DDM
Den mest simple udgave af en Dividend Discount Model er en one-stage Dividend Discount Model (også kaldet en Gordon Growth Model). Denne model ser således ud:
Her står G for den forventede, evige vækstrate i udbyttet. Der bør ikke anvendes en højere vækstrate end 3%, da ingen virksomhed kan gro sine udbytter mere end stigningen i den samlede økonomi i al evighed. U står for det forventede udbytte næste år. k står for aktieinvestorens afkastkrav (også kaldet Cost of Equity eller CoE). Disse tre værdier udgør grundstenene i en enhver DDM og optræder også i de udvidede modeller.
Typer af DDM
Der er flere forskellige typer af Dividend Discount Models, der retter sig mod forskellige situationer og virksomheder.
Der er den klassiske one-stage, der er beskrevet ovenfor. Her antages det at væksten i udbyttet er konstant og i den lave ende. Denne model bruges derfor ofte til store, velnomerede virksomheder med et fast udbytte, der stiger en smule hver år.
Derudover findes der n-stage Dividend Discount Models. Disse modeller kan skræddersys til perioder med høj vækst i udbyttet samt overgangsperioder til en fast, lav vækst i udbyttet som i one-stage modellen. De anvendes ofte til virksomheder, hvor du forventer en høj vækst i virksomhedens udbytte, der vil falde til en stabil vækst (eventuelt over en overgangsperiode). En typisk n-stage DDM er en three-stage DDM, der ses nedenfor.
- n1 og n2 er længden på henholdvis fasen med høj vækst og overgangsfasen
- EPSt er indtjening per aktie i år t
- DPSt er udbytte per aktie i år t
- ga er vækstraten i fasen med høj vækst
- gn er vækstraten i fasen med stabil vækst
- Πa er udbetalingsforholdet (DPS/EPS) i fasen med høj vækst
- Πn er udbetalingsforholdet (DPS/EPS) i fasen med stabil vækst
- ke er CoE i fasen med høj vækst (hg), overgangsfasen (t) og fasen med stabil vækst (st)
Denne model er væsentlig mere kompleks end den klassiske one-stage DDM. Det kan anbefales at læse Investment Valuation, hvis du vil forstå de udvidede modeller fuldt ud.
Valuering af The Coca-Cola Company
Jeg vil valuere The Coca-Cola Company ved brug af en one-stage Dividend Discount Model. Ved brug af denne model antages det, at The Coca-Cola Company’s muligheder for at øge udbyttet er begrænsede. Valueringen er udført 25-03-2015.
Jeg anvender en vækstrate i udbyttet på 3%. Udbyttet for 2016 kan estimeres ved at se på udbyttebetalingen i 2015. The Coca-Cola Company udbetaler udbytte hvert kvartal og har i første kvartal 2015 udbetalt 0,33$ per aktie. Dette svarer til 1,32$ per aktie per år. Hvis vi forventer en vækst i udbyttet på 3%, vil udbyttet i 2016 være 1,36$. Til sidst må vi estimere Cost of Equity. Dette gøres ved at bruge nedenstående formel
Her betyder Rf den risikofri rente. Her benyttes ofte renten på en 10-årig amerikansk statsobligation. Den nuværende rente kan findes her. Den nuværende rente er 1,87%, men valueringsguruen Aswath Damodaran anbefaler aldrig at anvende en risikofri rente på under 3%, da renter under dette niveau er unormale i det lange løb. Til bestemmelse af CoE anvender vi derfor en risikofri rente på 3%. βs er Beta-værdien for den givne aktie, og kan slås op på Yahoo Finance. Beta-værdien for The Coca-Cola Company er 0,81. ERP står for Equity Risk Premium og kan slås op her. Equity Risk Premium fra 01-03-2015 er 5,67%. Disse tre værdier indsættes i vores formel for CoE.
Vi har altså en CoE for The Coca-Cola Company på 7,6%. Indsættes CoE, vækstraten og næste års udbytte i vores one-stage DDM får vi følgende
Ifølge vores model er en aktie i The Coca-Cola Company altså 29,6$ værd. En aktie i The Coca-Cola Company koster lige nu 40,5$ og vores model fortæller os, at The Coca-Cola Company er overvalueret. Før du kan drage en endelig konklusion om, hvorvidt The Coca-Cola Company er overvalueret, må du dog overveje de antagelser, der er gjort. I denne valuering er det antaget, at The Coca-Cola Company’s udbytter kun kan stige 3% procent årligt. Det kan dog være, at du mener denne antagelse er forkert. Måske forventer du, at udbyttet kan stige med 5% over de næste fem år for herefter at falde til en fast vækst på 3%. Hvis dette er tilfældet, skal du have fat i en n-stage (fx en three-stage) DDM.