Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til likviditet i virksomheder. Artiklen vil komme ind på, hvordan likviditeten kan analyseres.
Likviditet i virksomheder
At en virksomhed har en god likviditet betyder, at virksomheden har en god kortsigtet betalingsformåen. Dette vil sige, at virksomheden har tilpas med likvide aktiver og/eller pengestrømme til at betale kommende udgifter såsom regninger og løn. At undersøge virksomhedens likviditet er et vigtigt element af en investeringsanalyse.
Metoder til at analysere likviditeten
Der er flere metoder, der kan anvendes til at analysere en virksomheds likviditet.
Du kan anvende nøgletal, der siger noget om de kortfristede aktivers størrelse set ift. de kortfristede forpligtelser størrelse. De tre mest anvendte nøgletal er current ratio (kortfristede aktiver/kortfristede forpligtelser), quick ratio ( (kortfriste aktiver – varebeholdninger)/kortfristede forpligtelser) og acid ratio (kontantbeholdning/kortfristede aktiver). Hvis de kortfristede aktivers størrelse er væsentligt større end de kortfristede forpligtelser, vidner det om god likviditet.
Cash Conversion Cycle (CCC) er en anden metode, der kan hjælpe med at belyse likviditetsforholdene i virksomheden. Udregning af CCC viser dig, hvor hurtigt en krones omsætning omsættes til en krones indtjening. Du kan læse mere om CCC på følgende link.
Anvendelsen af nøgletal og/eller CCC bør kombineres med en pengestrømsanalyse. Hvis virksomheden generer et store og stabile pengestrømme kan der være mindre behov for altid at have en stor mængde kortfristede aktiver til at dække kommende udgifter.