Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til det at outperforme markedet. Artiklen vil se nærmere på nogle af de strategier, der historisk set har slået markedet.
Outperforme markedet
Når man snakker om “at slå markedet”, menes der typisk et bredt indeks, der repræsenterer de markeder og virksomhedstyper, som der investeres i. Holder investoren sig primært til store danske virksomheder vil sammenligningsindekset typisk være C20 Cap. Hvis der investeres globalt, vil man bruge et global sammenligningsindeks og sådan kan man blive ved.
At outperforme markedet er den hellige gral indenfor investering, da et afkast på bare få procent over markedsafkastet kan medvirke til en hastigt voksende formue. Det er dog ikke for alle at forsøge at generere et afkast over markedsniveauet, da det er svært og tager lang tid. Af disse grunde vil mange private investorer være bedst tjent med en passiv investeringsstrategi.
Strategier der historisk set har outperformet
Der findes flere forskellige strategier, der har outperformet markedet i det lange løb. Herunder er nogle af de mest kendte. Fælles for strategierne er, at de ikke virker hvert år og der kan være længere perioder, hvor de underperformer markedet.
At sammensætte en portefølje af de billigste aktier målt på nøgletal såsom P/E og K/I er en af de mest velkendte strategier til at slå markedet. De typiske forklaringer på outperformance fra denne gruppe af aktier skal findes i mean-reversion fænomenet og de lave vækstforventninger til denne gruppe af aktier.
Joel Greenblatts Magic Formula-strategi er en anden velkendt strategi, der har outperformet i det lange løb. Strategien går ud på at sammensætte en portefølje bestående af bedste (målt på kapitalforrentning) OG billigste (målt på earnings yield) virksomheder.