Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til at investere på baggrund af nøgletallet price/sales (P/S). Artiklen vil se nærmere på nogle af de forhold, som du skal være opmærksom på ved anvendelsen af dette nøgletal.
Price/sales
Price/sales, typisk forkortet P/S, er et nøgletal, der beskriver hvor meget du betaler for at få del i virksomhedens omsætning. P/S er et ofte anvendt nøgletal og kan let slås op i finanspublikationer eller på internettet. Nøgletallet bruges i forbindelse med relativ valuering.
Særlige forhold ved anvendelsen af P/S-nøgletallet
Ved anvendelsen af nøgletallet til relativ valuering, er der flere forhold, som du skal være opmærksomme på.
P/S bruges især til virksomheder, der endnu ikke har formået et levere profit eller som har midlertidigt nedtryke profitmarginer. Dette kommer som følge af, at nøgletal såsom P/E eller EV/EBITDA er intetsigende, hvis deres nævnere er negative. En strategi baseret på dette nøgletal er at købe virksomheder med midlertidig nedtrykte profitmarginer, der handles til lav P/S. Man venter herefter med at sælge til virksomheden igen bliver profitabel og markedet tildeler virksomheden en højere P/S. Det svære ved denne strategi er at finde frem til de virksomheder, hvor profitmarginerne kun er midlertidigt og ikke permanent nedtrykte.
For at få en bedre indsigt i, hvorvidt en virksomhed er undervalueret eller ej, anbefales det at bruge et bredt udvalg af forskellige valueringsnøgletal og kombinere dem med andre valueringsmetoder såsom en DCF-model.