Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til return on invested capital (ROIC). Artiklen vil komme ind på, hvordan det kan bruges i dine analyser.
Return on invested capital
Return on invested capital, på dansk “afkast på den investerede kapital”, bliver typisk forkortet ROIC. Det er et mål for, hvor godt et afkast en virksomhed har generet set ift. den investerede kapital i virksomheden.
Der er ikke en formel for ROIC, som alle er enige om. Folk bruger forskellige typer af profit som afkast og inkluderer forskellige ting i den investerede kapital. Den mest anvendte formel er dog EBIT/(egenkapital + rentebærende gæld – likvid beholdning). Denne formel for ROIC tager højde for anvendelsen af gæld og forskellige skattetakster og giver derfor et bedre sammenligningsgrundlag mellem to virksomheder end fx ROE eller ROA.
Anvendelse i investeringsanalyse
ROIC er et ofte anvendt nøgletal, når det kommer til investeringsanalyse. At udregne ROIC kan fortælle dig nogle essentielle ting om en virksomhed eller en industri.
Det er vigtigt at fastslå, hvor god en virksomhed er, når du vil finde ud af, hvor meget du vil betale for den. Her kan ROIC hjælpe dig, da det giver dig et indblik i, hvor god virksomheden er. Har virksomheden en høj ROIC over en længere årrække, betyder det typisk, at virksomheden har en konkurrencemæssig fordel. Disse virksomheder kan genere et afkast til aktionærerne over gennemsnittet igennem en længere periode og er mere værd, end virksomheder der ikke kan.
Hvis du udregner ROIC på tværs af en industri, kan du få et godt indblik i konkurrencesituationen. Er ROIC højt, vil du typisk se et marked med et mindre antal dominerende virksomheder, der har stor prisindflydelse og gode muligheder for at opnå høj profitabilitet. Er ROIC lavt, befinder industrien sig typisk i en tilstand af fuld eller næsten fuld konkurrence, hvor mulighederne for høj profitabilitet er lav.