Formålet med denne artikel er at give dig en introduktion til nogle af de vigtige elementer i en aktieanalyse.
Aktieanalyser
At kunne udarbejde aktieanalyser er en vigtig ting for investoren, der ønsker at håndplukke egne aktier. Uden en bagvedliggende analyse, vil et køb af en aktie være spekulation. For aktieinvestoren, der ikke ønsker eller har tid til at foretage egne analyser, anbefales en passiv investeringsstrategi.
Aktieanalyser i traditionel forstand bygger overvejende på fundamental analyse. Virksomhedens produkter, regnskaber, industri, valuering osv. ønskes belyst i så stor en grad, at et fornuftigt valg vedrørende køb eller salg kan foretages.
Vigtige elementer i en aktieanalyse
Når du har fundet en virksomhed, som du synes er interessant at gå i dybden med, starter den egentlige aktieanalyse. Herunder ses nogle af de vigtige elementer, som du ønsker at belyse i en aktieanalyse.
- Indledning – Hvis du deler dine aktieanalyser med andre personer er det godt med en indledning. Her giver du et kort overblik over virksomheden og investeringscasen.
- Makrooverblik – At inkludere en analyse over de makroøkonomiske forhold, der gør sig gældende for din virksomhed, er vigtigt. Især hvis du er en “top down” investor.
- Industrioverblik – At inkludere en analyse af din virksomheds industri herunder pris- og konkurrenceforhold er vigtigt.
- Aktieprisudvikling – En oversigt og forklaring over aktiens historiske (typisk et år) udvikling giver en idé om prisniveauet og særlige forhold, der har skubbet til aktieprisen. Hvis du har forstand på teknisk analyse, kan det også anvendes her.
- Ledelsen – En analyse af ledelsens evner, integritet og aktiebeholdninger vil give dig en idé om kvaliteten af ledelsen.
- Ejerforhold – At undersøge ejerforhold er i nogle virksomheder interessant. Især hvis der er storaktionærer eller ledelsen også ejer store aktiebeholdninger.
- Produkter/tjenester – En analyse af virksomhedens produkter/tjenester herunder deres kvalitet og prisniveau er vigtigt at inkludere.
- Kunder – En oversigt over virksomhedens kunder kan give dig indsigt i stabiliteten af virksomhedens indtjening samt virksomhedens prisindflydelse.
- Konkurrencemæssig fordel (moat) – Såfremt virksomheden har en eller flere konkurrencemæssige fordele er det vigtigt at belyse dem. En god moat sikrer, at afkasten på den investerede kapital til holdes højere end industriens gennemsnit.
- Risici – At belyse de risici som virksomheden har er vigtigt bl.a. for valueringsdelen.
- Regnskabsanalyse – En dybdegående analyse af de sidste 5-10 års regnskaber giver dig et grundigt indblik i fundamentale forhold såsom profitabilitet og solvens.
- Udbytteoverblik – Et overblik over virksomhedens udbytte og udbetalingsprocent bør indgå, såfremt virksomheden udbetaler udbytte. Analyse af udbyttets holdbarhed og vækst er også værd at inkludere.
- Konkurrenter – At inkludere en oversigt over konkurrenter og sammenligne din virksomhed med dem fx via en række nøgletal er vigtigt.
- Valuering – Selve valueringen skal besvare spørgsmålet: “Vil en investering ved nuværende pris være attraktivt?”. Ofte involverer valueringen flere metoder fx relativ valuering og en model som en DCF-model. Valueringsafsnittet bør trække tungt på din tidligere analyse af regnskabet, produkter, konkurrencemæssige fordel osv.
- Katalysatorer – At give et overblik over potentielle katalysatorer, der kan skubbe prisen op på din forventede “fair value” er vigtigt. Uden katalysatorer kan virksomheden blive ved med at handles til en attraktiv pris, og du vil risikere aldrig at se en prisstigning.
- Konklusion – Hvis du skriver for andre, er det en god idé at inkludere en konklusion, der opsummerer analysen og giver en anbefaling vedrørende køb eller salg.
Hvor meget energi du lægger i hver sektion afhænger af dine evner, og hvilken type investor du er. Fx har nogen stort fokus på det regnskabsmæssige aspekt, mens andre lægger større fokus på ledelsen og produkterne. Det vigtigste er dog, at du kommer hele vejen rundt og har et fyldestgørende indtryk af virksomheden og dens fremtidige potentiale.